تحلیل نقشه جامع علمی کشور در علوم پزشکی و راهکارهای اجرایی برای تدوین نقشه علم، فناوری و نوآوری در حوزه سلامت |
کد مقاله : 1027-IGC-FULL (R1) |
نویسندگان |
غلامرضا حسن زاده *1، بهرام عین اللهی2 1استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 2استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
نقشه جامع علمی کشور سندی مهم است که در آن تلاش شده است نگاهی همه جانبه به مسیر رشد و توسعه علمی کشور بشود ولی شتاب فزاینده علم و فناوری به ویژه پس از کووید 19 نشان داد که لازم است به عوامل مختلفی نظیر همگرایی علوم و فناوری و مهارت آموزی توجه بیشتری کرد. هدف از این مطالعه بررسی چالش های نقشه جامع علمی کشور به ویژه در حوزه سلامت است که سبب شده اند نقشه علمی به خوبی پیاده نشود و بین اقدامات انجام شده و نقشه تفاوت مسیر دیده شود. در این مطالعه به تحلیل کمی و کیفی بندهای مرتبط با نظام سلامت پرداخته شد و نظرات خبرگان حوزه سلامت همراه با روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور بررسی شد. مهمترین چالش هایی که مطرح شدند، عبارتند از عدم توجه به تکمیل زنجیره علم و فناوری، نقش و جایگاه کنشگران در اجرای نقشه، ساماندهی رشته مقاطع، زیست بوم نوآوری، مهارت آموزی، برنامه عملیاتی برای اجرای نقشه و پایش و نظارت بر پیشرفت علمی کشور. با توجه به چالش های فوق لازم است اولویت های نقشه بازبینی شوند و محورهای اساسی آن به محورهای قابل تعمیم به علوم و فناوری های نوپدید و مرز دانش و همچنین علوم و فناوری هایی که نقش کلیدی و حیاتی در بقای کشور و همچنین سرآمدی کشور خواهند داشت تغییر یابند. لازم است نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای سلامت و دسترسی مطلوب به خدمات نظام سلامت با رویکرد مرجعیت علمی در نقشه جامع علمی کشور لحاظ گردد. |
کلیدواژه ها |
نقشه جامع علمی کشور، حوزه سلامت، چالش های اجرای نقشه جامع علمی کشور |
وضعیت: پذیرفته شده |