برنامه ریزی استراتژیک مارپیچ ؛ رویکرد هم افزایی با استفاده ازهوش مصنوعی برای کاهش دوره های تحصیل |
کد مقاله : 1028-IGC-FULL |
نویسندگان |
ابراهیم صالحی عمران1، فاطمه حسین تبار مرزبالی *2 1عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران 2- |
چکیده مقاله |
ظهور ابزارهای مولد (GenAI) AI همانند ChatGPT و ارتباط فزاینده آن ها با زمینه های آکادمیک وگسترش اهدافی که دانشجویان از این ابزارها جهت برطرف کردن نیازهای تحصیلی خود استفاده می کنند نگرانی های زیادی برای سیاستگذاران آموزشی ایجاد کرده است اما استفاده از این ابزارها یک واقعیت اجتناب ناپذیر است .با وجود ماشین های هوشمند و حذف انسان نمی توان از ثبات شایستگی ها و مهارت ها در هر زمینه به عنوان مثال در اشتغال صحبت کرد .عدم انگیزه افراد جهت حضور در دانشگاه ها ،وجود صندلی های خالی در برخی از رشته ها، نمود وجود بحران در آموزش عالی هست .همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه ها رو به افزایش هست که باعث ایجاد بار مالی بر روی دانشگاه ها شده است و این هم بحرانی دیگر بر روی دانشگاه ها است .حال با توجه به این شرایط مسئله این است که آیا هوش مصنوعی می تواند زمینه ساز فشرده شدن دوره های تحصیلی در دانشگاه شود به گونه ای که هم دانشگاه و هم دانشجو دو طرف برنده در این تغییر باشند(یعنی برد- برد)؟ روش مورد استفاده در این تحقیق کیفی با رویکرد تامل بر روی مفاهیم یا تفکر تاملی است .یافته ها نشان می دهند که این تغییر در برخی رشته ها امکان پذیر است . |
کلیدواژه ها |
رویکرد هم افزا ، هوش مصنوعی ، فشرده سازی دوره های تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده |