حکمرانی آموزش عالی با رویکرد مأموریت‌گرایی و پاسخگوئی به نیازها (مطالعه موردی: دانشگاه‌های دولتی استان یزد)
کد مقاله : 1143-IGC-FULL
نویسندگان
میلاد بهامیریان *1، سعید حسنی2
1استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه یزد
2دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی
چکیده مقاله
تحولات درونی و بیرونی مؤثر در توسعه آموزش عالی و گسترش دامنه چالش‌ها، ضرورت بازآرایی نظام آموزش عالی کشور و برون رفت از برخی بن‌بست‌های توسعه‌ای را از طریق بازسازماندهی، مأموریت‌گرایی و نهادینه نمودن تفکر آمایشی در پیکره نظام تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی آموزش عالی با نگرشی مجدد به واقعیت‌ها، مزیت‌ها و تنگناها بیش از پیش مطرح می‌نماید. توسعه آموزش عالی در طول چهار دهه گذشته، به رغم محاسن زیادی که داشته است با تغییر نیازهای جامعه و تغییرات فناوری نیاز به بازنگری و نگاه ویژه دارد. آمایش در بخش آموزش عالی به‌عنوان یک رویکرد جامع‌نگر به بخش علم و فناوری، منجر به دور اندیشی شده و قابلیت نگرش موثرتری را برای تمدن آفرینان و تاریخ‌سازان آینده فراهم آورده است. در این پژوهش ضمن تعیین شاخص‌های اصلی در تعیین مأموریت هر یک از دانشگاه‌های دولتی استان یزد، ارتباط آن با ارتقاء کیفی و متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی با نیازهای جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که مأموریت‌گرایی دارای سطوح و ابعاد متفاوتی از جمله گستره فعالیت در سطح استانی، منطقه‌ای، ملّی و بین المللی و همچنین گستره مقاطع مختلف تحصیلی در حوزه‌های فعالیت جامع، تخصصی و مهارتی است. آن‌چه در تعیین ابعاد و مؤلفه‌های مأموریت دانشگاه‌ها علاوه بر اسناد آمایش سرزمین و رعایت ملاحظات مندرج در اصل سی‌ام قانون اساسی، سند نقشه جامع علمی کشور و قانون برنامه هفتم پیشرفت تعیین کننده است، میزان اشتغال دانش‌آموختگان به عنوان شاخص مهمی که نشانگر نیاز جامعه به رشته‌های مختلف است مورد توجه جدی قرار دارد.
کلیدواژه ها
حکمرانی، مأموریت‌گرایی، آمایش، دانشگاه دولتی، استان یزد.
وضعیت: پذیرفته شده