بررسی وتببین نقش و جایگاه حکمرانی علم و فناوری در گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی |
کد مقاله : 1151-IGC-FULL (R2) |
نویسندگان |
اسماعیل علمدار * عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند |
چکیده مقاله |
امروزه موتور محرکه پیشرفت هر جامعه ای دستیابی به قله های علم و فناوری در عرصه های مختلف می باشد. لذا جایگاه علم و پژوهش در هر کشوری برای سیاست مداران و سیاستگذاران آن جوامع نقش بی بدیلی دارد. کشور ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم های متعدد سعی کرده است این مهم را در همه شئونات اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و... جاری و ساری کند. حضرت آیت الله خامنه(مدظله عالی) در طول بیش از سه دهه از سکانداری رهبری کشور ، همواره بر اهمیت مساله علم و فناوری تاکید ویژه ای داشته اند. این امر حاکی از درایت و هوشمندی ایشان نسبت به این مساله کلیدی بوده است. این پژوهش سعی دارد با روش مرور سیستماتیک و با تکیه بر منابع کتابخانه و بیانات معظم له به ابعاد جایگاه علم و فناوری در الگوی حکمرانی ایرانی- اسلامی و تقسیم بندی آنها بپرادزد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری در ابتدا با ارائه یک سند بالادستی، نقشه راه علم و فناوری را معین کرده اند و در بیاناتی که در جمع مسئولین، نخبگان و مردم داشتند به تبیین این مهم پرداختند. پس از تحلیل محتوای بیانات ایشان شش اصل(اقتدار علمی، انقلاب سلامی پیشران علم و فناوری، مساله محوری، مرجعیت علمی، دستیابی به چرخه کامل علم و فناوری و اخلاق محوری) استخراج و تبیین شد. نتیجه توجه و عمل به شش اصل مذکور، گفتمان سازی یک نهضت علم و فناوری جهت ارائه یک الگوی سیاسی ایرانی – اسلامی مستقل به جهان در راستای تمدن نوین اسلامی می باشد. |
کلیدواژه ها |
علم و فناوری، گفتمان سازی، حکمرانی، تمدن ایرانی- اسلامی، آیت الله خامنهای. |
وضعیت: پذیرفته شده |