مروری سیستماتیک برتاثیر هوش مصنوعی در آموزش عالی |
کد مقاله : 1178-IGC-FULL |
نویسندگان |
زهره پیریان کلات *، فاطمه چشک دانشجوی دانشگاه بیرجند |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف واکاوی اثرات و کاربرد هوش مصنوعی (AI) از منظر جامعه شناسی بر آموزش انجام شده است. این پژوهش که به شیوه مروری انجام گرفته ، به بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر کیفیت و برابری آموزش و تعامل اجتماعی در زمینه آموزش و همچنین چالشهای مرتبط با استفاده هوش مصنوعی در آموزش عالی و کاربردهای مختلف آن پرداخته است. یافته ها نشان می دهد. هوش مصنوعی تاثیر مثبتی بر کیفیت آموزشی داشته و موجب تقویت جنبه های کیفی آموزش نظیر شخصی سازی ، بازخورد مناسب ، توصیه های شخصی و انطباق مواد آموزشی می شود. از طرفی بر جنبه های عدالت آموزشی نظیر دسترسی عادلانه، شکاف دیجیتال،سازگاری دانش اموزان، نابرابری در یادگیری نیز موثر بوده که این تاثیر می تواند به صورت بالقوه و یا حتی چالشی وجود داشته باشد. هوش مصنوعی بر نقش مربیان ، روابط قدرت در آموزش و پویایی و تعامل دانشجویان و معلمان و اساتید اثر گذار است به طوری که میتواند تعاملات و ساختارهای اجتماعی را اصلاح و یا پیکربندی مجدد کند.علی رغم مزایای بسیار زیادی که هوش مصنوعی در آموزش دارد ، باید نسبت به چالش های آن نظیر حفظ حریم خصوصی و کاهش تعاملات انسانی آگاه بوده و استراتژی های لازم مدنظر قرار گرفته شود. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: آموزش عالی، هوش مصنوعی، جامعه شناسی، فناوری آموزشی، تحول دیجیتال |
وضعیت: پذیرفته شده |