نشست هماندیشی و اندیشهورز جمعی از اساتید دانشگاه لرستان، با موضوع «حُکمرانی علم و فناوری»
این نشست، بعدازظهر دوشنبه، 21 آبانماه سال جاری، با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و معاونان دانشگاه در راستای پیشنشستهای هفته پژوهش و فناوری با رویکرد تقویت هیئتهای اندیشهورز کاربردی و مسئلهمحور، در سالن جلسات شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد.
در این نشست، اساتید، ضمن تبادلنظر درباره محتوای نقشه جامع علمی کشور {با تأکید بر پیوست استانی}، به ارائه پیشنهادات خویش درباره حکمرانی علم و فناوری با رویکرد دانشگاه جامعهمحور و آیندهگرا، پرداختند.
دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در این نشست، گفت: «اعتقاد بنده این است که پیشنهادات اساتید ارجمند دانشگاه لرستان در قالب یک کتابچه برای مدیران اجرایی استان و بلکه بالاتر برای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارسال بشود».
دکتر نظری تشریح کرد: «رویکرد باید از نوع مسئلهمحور مبتنی بر هیئتهای اندیشهورز دانشگاهی باشد».
وی اظهار داشت: «برای مثال، بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور از جمله برنامههای شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ در این راستا نیاز است نظرات اساتید با رویکرد توجه به نیازهای زیستبوم هر استان، به تهران منعکس بشود».
رئیس دانشگاه لرستان افزود: «این نکته اهمیت دارد که پژوهشگران و محققان دانشگاهی هر استان، براساس مقتضیات روز، نظراتشان به تصمیمگیران اجرایی منتقل بشود و البته اینگونه نشستهای اندیشهورز، در آینده هم تداوم داشته باشند».
دکتر علی نظری تصریح کرد: «افزایش نقش دانشگاهها در تقویت اقتصاد دانشبنیان، از جمله اهداف مهم است که در پیوستهای استانی نقشه بهروزرسانی شدهی جامع علمی کشور و موضوع حکمرانی علم و فناوری، بایستی مورد توجه قرار بگیرد».
در این نشست {نشست اندیشهورز}، اعضای هیئت علمی، پیشنهادات خویش را مطرح کردند؛ از جمله:
1ـ در تهیه پیوستهای استانی نقشه جامع علمی کشور و موضوع حکمرانی علم و فناوری، شاخصها باید کاملاً قابل اندازهگیری باشند و از کلیگویی پرهیز کرد.
2ـ در حکمرانی علم و فناوری این موضوع اهمیت دارد که مزیتهای هر استانی چه مزیتهایی هستند؛ راهکارهای علمی بایستی در تناسب با مزیتهای استان باشند.
3ـ تقویت ارتباطات علمی بینالمللی و دیپلماسی علمی بینالمللی، مهم است.
4ـ در حکمرانی علم و فناوری، به این نکته توجه شود که چقدر توانستهایم متناسب با شرایط روز جهان، از انرژیهای تجدیدپذیر همچون نیروی باد و خورشید، برای تولید انرژیهایی مانند برق بهره ببریم؛ در این زمینه بایستی از تجربیات کشورهای موفق بهره گرفت.
5ـ در حکمرانی علم و فناوری، این موضوع اهمیت دارد که ارتباط بین دانشگاهها با تصمیمگیران اجرایی یک ارتباط پایدار باشد؛ به دیگر سخن، اگر پژوهشگران و محققان دانشگاهی، راهکارهای خود را ارائه میدهند این راهکارها از سوی تصمیمگیران، مورد توجه عملیاتی قرار بگیرد.
6ـ در موضوع حکمرانی علم و فناوری اهمیت دادن به هوش مصنوعی متناسب با شیوههای روز دنیا و روشهای ابتکاری جدید، اهمیت دارد.
7_ تعریف شاخصها در حکمرانی علم و فناروی بایستی براساس توجه به ویژگیهای محیط بومی باشد نه اینکه فقط کپیبرداری از دیگران باشد؛ برای مثال، رشتههای تحصیلی دانشگاههای هر استان براساس نیازها و ظرفیتهای آن استان باشد.
و ...