نظامهای رتبهبندی بومی، حکمرانی نرم آموزش عالی |
کد مقاله : 1013-IGC-FULL |
نویسندگان |
حمزهعلی نورمحمدی *1، غلامرضا سلیمی2، میثم داوری3 1دانشگاه شاهد 2دانشگاه عالی دفاع ملی 3دانشگاه علم و صنعت ایران |
چکیده مقاله |
در عصر جهانیشدن و رقابت شدید دانشگاهها، نظامهای رتبهبندی به عنوان ابزاری قدرتمند برای سنجش و مقایسه عملکرد دانشگاهها مطرح شدهاند. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد مختلف نظامهای رتبهبندی، حکمرانی نرم آموزش عالی به ویژه در ایران، انجام شده است. در ابتدا، به بررسی مفهوم کیفیت و اعتبار دانشگاهها و ابعاد مختلف آن پرداخته شده است. سپس به چگونگی تأثیرگذاری نظامهای رتبهبندی بومی بر سیاستگذاری آموزش عالی و به اهداف و اصول حاکم بر نظامهای رتبهبندی بومی و همچنین به سازوکار طراحی نظام رتبهبندی بومی توجه شده و به تحلیل آن میپردازد. در ادامه، چالشهای طراحی و اجرای نظام بومی رتبهبندی در ایران مورد شناسایی قرار گرفته و الزامات و گامهای لازم برای ایجاد چنین سیستمی پیشنهاد شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که طراحی و اجرای یک نظام بومی رتبهبندی دانشگاهی در ایران، علاوه بر نیاز به توجه به ویژگیهای خاص نظام آموزش عالی ایران، مستلزم رفع چالشهایی همچون کمبود دادههای دقیق و قابل اعتماد، عدم وجود اجماع در مورد شاخصهای ارزیابی، و مقاومت برخی از دانشگاهها در برابر ارزیابی خارجی است. در نهایت، با ارائه مجموعهای از پیشنهادات عملی، تلاش شده است تا مسیری برای طراحی و اجرای موفق یک نظام بومی رتبهبندی دانشگاهی در ایران ترسیم شود. |
کلیدواژه ها |
نظام رتبهبندی دانشگاهی، کیفیت دانشگاهها، بومیسازی، ایران، حکمرانی نرم آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده |