مطالعه تطبیقی شیوه های جذب و ارتقاء نخبگان علمی در دانشگاه های معتبر دنیا |
کد مقاله : 1030-IGC-FULL (R2) |
نویسندگان |
محمدرضا آرام * استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور و پیش برندگان نهاد علم و فناوری، نخبگان آن کشور هستند. کشورهای پیشرو در عرصه حکمرانی علمی سیاست ها و برنامه های مختلفی برای جذب و نگاهداشت نخبگان علمی خود اتخاذ می کنند. سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه «کشورهای توسعه یافته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه از چه شیوه هایی برای جذب و ارتقاء نخبگان خود استفاده می کنند؟» برای پاسخ به این سوال با استفاده از روش های تطبیقی شیوه های جذب و ارتقاء نخبگان در دانشگاه های معتبر دنیا مورد رصد و ارزیابی قرار گرفته و اسناد پشتیبان آن در مقایسه با نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد سطح تحلیل کلان و ساختاری به جای سطح تحلیل خرد، نخبه محوری و توجه به نیازها و رشد نخبه به جای توجه به سازمان ها و اولویت بندی و زمانبندی درست از مهمترین مؤلفه های حکمرانی علم در کشورهای توسعه یافته برای جذب و ارتقاء نخبگان است. |
کلیدواژه ها |
جذب نخبگان، ارتقاء نخبگان، حکمرانی علم، مطالعه تطبیقی، نقشه جامع علمی کشور، سیاستگذاری علم. |
وضعیت: پذیرفته شده |