ارائه راهبردهای سیاستی توسعه تجارت فناوری در بستر شبکه فن‌بازار ملی ایران
کد مقاله : 1035-IGC-FULL
نویسندگان
سیدعلی فاطمی خوراسگانی *1، مصطفی امینی2، کریم زاهدی خوزانی1، احمد جمالی3
1عضو هیأت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
2دانش آموخته دکتری ژئومورفولوژی
3مدیر امور مطالعات نظری مرکز رصد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
چکیده مقاله
فن‌بازار بستری برای تسهیل و تسریع تجارت فناوری و تبادل نظام‌مند فناوری بین تأمین‌کننده و متقاضی فناوری است. پیرو آغاز فعالیت‌های پارک فناوری پردیس در راه‌اندازی فن‌بازارها از سال 1381، در اقدام ملی 8 ذیل راهبرد کلان 3 سند نقشه جامع علمی کشور بر «ساماندهی فن‌بازارهای عمومی و ایجاد فن‌بازارهای تخصصی در حوزه‌های اولویت‌دار کشور» تأکید شد و مسئولیت اجرایی ساماندهی فن‌بازارها نیز به پارک فناوری پردیس واگذار شد. در حال حاضر ذیل شبکه فن‌بازار ملی ایران 31 فن‌بازار منطقه‌ای، 5 فن‌بازار تخصصی و بیش از 80 کارگزاری تجارت فناوری مشغول به فعالیت هستند. طی بیش از دو دهه فعالیت فن‌بازار، عمده تلاش‌ها بر تثبیت شبکه فن‌بازار ملی ایران و گسترش این شبکه در سطح کشور متمرکز بوده است و اکنون ضروری است تمرکز بیشتری بر شکوفایی حداکثری این ظرفیت و استفاده از آن در جهت تحقق به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری در کل زیست‌بوم علم و فناوری کشور صورت گیرد. از این رو این پژوهش درنظر دارد با استفاده از روش پژوهشی کیفی مبتنی بر مصاحبه عمیق با دینفعان و خبرگان این موضوع، ضمن شناسایی چالش‌های فراروی نقش‌آفرینی موثر شبکه فن‌بازار ملی ایران در زیست‌بوم علم و فناوری، راهبردهای سیاستی در این خصوص ارائه دهد.
کلیدواژه ها
تجارت فناوری، شبکه فن‌بازار ملی، پارک فناوری پردیس، نهاد واسط
وضعیت: پذیرفته شده