گزارش سیاستی ارزیابی میزان اجرای "سند راهبردی علوم و فناوری‌های شناختی"
کد مقاله : 1041-IGC-FULL
نویسندگان
امید امراله *1، کریم زاهدی1، مجتبی طاووسی2
1عضو هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی
2مدیر امور فناوری های نوظهور و اولویتدار
چکیده مقاله
علوم شناختی به مطالعه کارکردهای شناختی ذهن و مغز و توسعه فناوری‌های برگرفته از این دانش نو می‌پردازد و بدین لحاظ دانشی نو، پویا و آینده ساز است که امید می‌رود در تعامل با سایر دانش‌های نو و فناوری‌های همگرا چون زیست فناوری، فناوری نانو و فناوری اطلاعات به ارتقای کیفیت زندگی آحاد مردم کشور، رفع کاستی‌های ناشی از آسیب‌های مغزی، تولید سامانه‌های هوشمند ملی، بی‌انجامد. با توجه به اهمیت این فناوری در ایران، سند راهبردی علوم و فناوری‌های شناختی، در در جلسه ۶۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 03/08/1390 به تصویب نهایی رسید. مطابق بند 1 ماده 9 این سند؛ وظیفه رصد و پایش توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در کشور بر عهده ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری‌های شناختی بوده و این ستاد موظف است سالانه گزارش وضعیت کشور در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی را تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای ذی‌ربط ارائه نماید. لذا معاونت فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ستاد علم و فاوری، ضمن دریافت گزارش عملکرد ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، در حوزه اجرای سند بین سال‌های 1392 الی خرداد 1403، اقدام به تهیه گزارش سیاستی در خصوص نمود. این گزارش شامل 4 فصل، کلیات گزارش، گزارش روند شاخص‌های کمی اجرای سند، گزارش روند شاخص‌های کیفی اجزای سند، تحلیل تطبیقی گزارش با محتوای سند (میزان اجرای اهداف، راهبردها و اقدامات ملی سند) و جمع‌بندی و ارائه راهکارهای سیاستی در این خصوص می‌باشد.
کلیدواژه ها
گزارش سیاستی، سند راهبردی علوم و فناوری‌های شناختی
وضعیت: پذیرفته شده