طرح گفتمان سازی نقشه جامع علمی کشور |
کد مقاله : 1054-IGC-FULL |
نویسندگان |
محسن اسدی زیدآبادی * دانشگاه صنعتی سیرجان |
چکیده مقاله |
نقشه جامع عملی کشور نیازی اساسی برای ساماندهی فعالیتهای علمی و فناوری در سطح کشور است. زمزمههای تدوین نقشه جامع به بیش از 12 سال پیش بر میگردد. عمده هدف اساسی از ایجاد نقشه مدیریت، رصد ، ارزیابی و هدایت جریان دانش و نوآوری در کشور بود. این نقشه در سال 1389 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما علیرغم توجه به تمهیداتی برای اجرای مستمر و پویای آن، تاکنون نقش چندانی در فضای علمی کشور ایفا نکرده است، بهطوری که پس از 8 سال از تصویب آن مقام معظم رهبری ضمن گلایه از عدم اجرای آن، پیشنیاز اجرای آن را گفتمانسازی این نقشه در فضای علمی کشور میدانند. این پژوهش در گام اول به بررسی مبانی گفتمان در متون علمی و همچنین در سخنان آیت الله خامنه ای پرداخته و ضمن جمع بندی آن ها، قالبی کلی برای گفتمان سازی ارائه می دهد. در گام بعد با شناساندن ابعاد نقشه جامع، خلاصه سازی آن به نحو مبتکرانه، و تعیین اولویت های گفتمان سازی از حیث محتوایی و اجرایی، سعی می کند طرحی برای گفتمان سازی نقشه جامع علمی کشور بر اساس مدل لاکلا و موفه ارائه دهد. این طرح علاوه بر تعیین وظایف برای سازمان ها و ارگان های مرتبط با نقشه در زمان بندی مشخص، برنامه ای برای بسیج کردن ظرفیت عموم جامعه علمی برای رسیدن به اهداف گفتمان سازی ارائه می دهد. |
کلیدواژه ها |
گفتمان، گفتمان سازی، نقشه جامع علمی کشور، دانشگاه ها و آموزش عالی، لاکلا و موفه، آیت الله خامنه ای |
وضعیت: پذیرفته شده |