واکاوی مشکلات سیاست گذاری های علم و فناوری و حلقه های مفقوده آموزشی
کد مقاله : 1097-IGC-FULL
نویسندگان
معصومه باقری *1، مرضیه شهریاری2
1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوز، اهواز، ایران
2استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده مقاله
عوامل و فرایندهای تاثیرگذار بر غفلت های تحصیلی را می توان در طیف متنوعی از موضوعات از جمله جامعه شناسی تحلیل کرد. این پژوهش با روش کیفی نظریه‌ی داده‌بنیاد غفلت های تحصیلی (حلقه های مفقوده آموزشی) دانشجویان تحصیلات تکمیلی را موردمطالعه و تحلیل قرار داد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 15 عضو علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که به صورت هدفمند و براساس قاعده اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها براساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. ضعف سواد دانشگاهی، ناتوانی علمی و پژوهشی سیستم دانشگاهی، شیوه ی تدریس استاد، از خودبیگانگی تحصیلی و ... از جمله شرایط علی شکل‌گیری غفلت های تحصیلی است. در مقابل نظام آموزشی از استراتژی های تسهیل‌گرایانه، سخت‌گیرانه و پیگیرانه استفاده می‌کنند. کجروی دانشگاهی، باورهای قالبی، کیفیت تعاملات بین استاد و شاگرد، حمایت/ مشکلات خانوادگی، بیگانگی دانشگاهی اساتید به عنوان شرایط مداخله‌گر و مجازی شدن آموزش، سرانه دانشجو، ماهیت رشته، شرایط اقلیمی و زیست محیطی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی دانشجو به‌عنوان شرایط زمینه‌ای بر راهبردها تاثیر می‌گذارند. پیامدهای این رفتار بازتولید غفلت کاری تحصیلی در جامعه و شکل‌گیری پرولتاریای دانشگاهی است.
کلیدواژه ها
غفلت های تحصیلی، نظریه‌ی زمینه ای، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سیاست گذاری آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده