تحلیل نقشه جامع علمی کشور منطبق بر منظومه فکری رهبری معظم انقلاب(حفظه الله) با تاکید بر دیدگاه منبع محور |
کد مقاله : 1107-IGC-FULL (R1) |
نویسندگان |
حسن بیک محمدلو *1، یدالله صادقی2 1عضو هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام 2عضو هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی |
چکیده مقاله |
آنگونه که در نقشه جامع علمی کشور درج شده، مقوله علـم و فنـاوری از مهمترین زیرساختهای پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابـت در عرصـههـای مختلف بوده و تحقق آرمانهای متعالی انقـلاب اسـلامی ایـران و تمدن عظیم اسلام، حضور سـازنده، فعـال و پیشـرو در میـان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عـدالت و معنویـت در جهـان در گـرو پیشرفتی همهجانبه در علم بوده و بههمینمنظور، این مجموعهی جامع، هماهنـگ، پویا و آینده نگر، تهیه شد. از سویی دیگر، قریب به یک و نیم دهه از رهنمود شفاف رهبر فرزانه انقلاب(حفظه الله) میگذرد که فرمودند «باید منظومهی علمی ما یک منظومهی درست و صحیحی باشد» و «نقشهی جامع علمی بایستی زنده و پویا و بهروز باشد». اکنون، انطباق نقشهی یادشده با منظومه فکری رهبر انقلاب درباره منابع مادی استفاده نشده در کشور، جای واکاوی جدی دارد زیرا به نظر میرسد با نقطه مطلوب، شکاف وجود دارد. هدف پژوهش، احصاء موارد عدم انطباق نقشه و منظومه فکری و همچنین ارائه پیشنهادهایی برای همراستایی هرچه بیشتر ایندوست. پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی بر پایه تحلیل اسنادی انجام شده و یافتهها نشان داد که منظومه اندیشه ای رهبری با لحاظ دیدگاه منبع محور به منظور دستیابی به قابلیت های پویا، مجموعهای گسترده و چندبعدی است که البته بخشهایی از آن در دل نقشه جامع علمی کشور درج شده است، لذا پژوهش در انتها و بههمین منظور، به مجموعهای از توصیهای سیاستی و راهکارهای مؤثر پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
نقشه جامع علمی، منظومه فکری، پیشرفت آینده، ظرفیت های مادی |
وضعیت: پذیرفته شده |