تحلیل و آسیب شناسی سند دانشگاه اسلامی از منظر تدوین شاخص ها
کد مقاله : 1118-IGC-FULL (R1)
نویسندگان
محمد کمالی زاده *1، خسرو قبادی1، حسام خضرایی حاذق فکر2
1عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.
2دکتری تخصصی (phd) مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده مقاله
مصوبه «سند دانشگاه اسلامی» که در جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به تصویب رسیده است، به ارایه راهبردها و اقداماتی در چهار حوزه نظام «فرهنگی – تربیتی»، نظام «آموزشی»، نظام «پژوهش و فناوری» و نظام «مدیریتی» پرداخته است. نظام «فرهنگی – تربیتی» سند دانشگاه اسلامی، به عنوان یکی از این نظام های چهارگانه، دارای 21 راهبرد و 132 اقدام است. از آنجا که تحقق و عملیاتی سازی این سند به عنوان یکی از اسناد بالادستی نظام آموزش عالی کشور نیازمند تلاش برای شاخص سازی راهبردها و اقدامات مذکور در آن است، در این مقاله بر آن هستیم تا محدودیتها و دشواری های سند برای رسیدن به این هدف را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم. محدودیتهایی که از یکسو ناشی از وجود اغتشاش نظری و اعوجاج های روشی در سند و از سوی دیگر ابهام در معانی و تعابیر بکار رفته در برخی از راهبردها و اقدامات است. چالش هایی که بعضا شاخص سازی برای این سند را تا مرز امتناع به پیش می برد.
در این مقاله، شاخص سازی کارآمد و موثر در این حوزه را در گرو تدقیق معنایی برخی اقدامات و راهبردها، ضرورت تفکیک برخی اقدامات به چند مفهوم، ضرورت تفکیک برخی شاخص ها به دو دسته فرایندی و برایندی، تعریف و همسان سازی شاخص ها و سنجه ها بر مبنای اسناد و آیین نامه های رسمی و متناسب سازی شاخص ها با شرایط هر کدام از دانشگاههای ایران عنوان کرده ایم.
کلیدواژه ها
سند دانشگاه اسلامی، شاخص سازی، نظام فرهنگی تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی