نقش استنادها و خود استنادی در بروندادهای پژوهشی با رویکرد علم سنجی
کد مقاله : 1127-IGC-FULL (R1)
نویسندگان
سپیده تربالی1، فاطمه فرخی سی سخت2، امین حسینی مطلق *3
1کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2-کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده مقاله
امروزه علم سنجی نقش برجسته ای در ارزیابی تحقیقات علمی پژوهشگران ایفا می کند. استناد به عنوان یکی از شاخص های علم سنجی و از معیارهای ارزیابی پایایی علمی بوده که به عنوان عنصر مهم در ادبیات علمی، نقش به سزایی در بروندادهای پژوهشی دارد. خوداستنادی بخشی از شاخص استنادی است و در مطالعات علم سنجی، درصد خوداستنادی به عنوان شاخص در نظر گرفته می شود. در خوداستنادی محققین با تکیه بر مقالات پیشین خود می توانند تعداد استنادات و به تبع آن میزان تأثیرگذاری مقالات خود را ارتقاء دهند. با این وجود خوداستنادی اغلب به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می شود که این امر به دلیل تأثیر و وابستگی شدید شاخص های علم سنجی به خوداستنادی است. به این صورت که، هر زمان خوداستنادی به منظور درک بهتر و راهنمایی خوانندگان انجام شود، امری منطقی می باشد. اما زمانی که هدف از انجام آن صرفا افزایش تعداد استنادها به خود و در جهت کسب جایگاه غیر واقعی برای پژوهشگران باشد، امری غیراخلاقی به حساب می آید. از آنجایی که خوداستنادی یکی از موضوعات مورد مناقشه در ارزیابی علمی پژوهشگران بوده و یکی از چالش های مهم در ارزیابی بروندادهای پژوهشی محققان است، بررسی میزان خوداستنادی در بین پژوهشگران و تلاش در جهت کاهش نرخ خوداستنادی در امر پژوهش امری ضروری است.
کلیدواژه ها
علم سنجی، شاخص های علم سنجی، استناد، خوداستنادی.
وضعیت: پذیرفته شده