سنتزپژوهی جایگاه فناوری در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و دلالتهای آن در حکمرانی تمدنی فناوری در آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1132-IGC-FULL |
نویسندگان |
امیر مرادی * استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، سنتزپژوهی جایگاه فناوری در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و دلالتهای آن در حکمرانی تمدنی فناوری در آموزش و پرورش است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت کیفی بود که با روش سنتزپژوهی انجام گرفت. بر اساس کلیدواژههای مرتبط با موضوع و ملاکهای ورود، یازده سند تحولی نظام جمهوری اسلامی ایران شناسایی و با توجه به شاخصهای خروج، شش سند حذف و در نهایت پنج سند تحولی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. دادهها از طریق تحلیل کیفی اســناد تحولی گردآوری و با استفاده از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس کدهای شناسایی شده، دو مقوله اصلی، 4 کد محوری و 118 کد باز استخراج شدند. یافتههای پژوهش نشان داد؛ در اسناد بالادستی نظام بر گسترش همکاری در حوزههای علوم و فناوری با مراکز علمی معتبر بینالمللی، جهاد علمی با هدف کسب مرجعیت فناوری در جهان تاکید کرده است. در اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش بر گنجاندن یادگیری کار و فناوری در برنامه درسی، تألیف کتب کار و فناوری در جهت کسب مهارتهای عملی برای زندگی کارآمد و بهرهور و کسب شایستگیهای مرتبط با فناوری و علوم وابسته تأکید شده است. نتیجهگیری پایانی نشان داد؛ ارتقای تولید فناوری و دستیابی به جایگاه اول فناوری در جهان اسلام و جهتدهی آن به سمت حل مشکلات آموزشی، پرورشی، اقتصادی کشور فناوری باعث پیشرفت فردی، افزایش بهرهوری و درآمد و توسعهیافتگی و در نهایت شکلگیری حکمرانی تمدنی خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژهها: اسناد بالادستی، حکمرانی تمدنی، سنتزپژوهی، فناوری. |
وضعیت: پذیرفته شده |