آموزش دیجیتال و عدالت آموزشی: فرصتی برای دسترسی برابر |
کد مقاله : 1136-IGC-FULL (R1) |
نویسندگان |
خدیجه موسی پور * دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی |
چکیده مقاله |
آموزش الکترونیک بهعنوان راهکاری نوین برای دسترسی گسترده و برابر به آموزش، در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. این نوع آموزش میتواند ابزار مؤثری برای رفع نابرابریهای آموزشی باشد و به ارتقای عدالت آموزشی کمک کند. این مقاله به بررسی اهمیت و ضرورت استفاده از آموزش الکترونیک بهعنوان راهی برای تحقق عدالت آموزشی میپردازد. ابتدا ساختار نظام آموزشی ایران و چالشهای موجود برای دسترسی به آموزش برابر تحلیل میشود. سپس، نمونههایی از کشورهایی که با استفاده از آموزش دیجیتال توانستهاند عدم تعادلهای آموزشی را کاهش دهند، ارائه میشود. در ادامه، تجارب جهانی درزمینهٔ یادگیری الکترونیک و موفقیتها و موانع آنها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، با شناسایی چالشها و موانع یادگیری دیجیتال در ایران، پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ارائه میگردد. هدف اصلی پژوهش این است که نشان دهد چگونه میتوان با استفاده از فناوریهای نوین، دسترسی برابر و موثر به آموزش را برای همهی اقشار جامعه ممکن ساخت و از این طریق فاصلههای آموزشی را کاهش داد. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، آموزش الکترونیک، یادگیری دیجیتال، آموزش مجازی. |
وضعیت: پذیرفته شده |