ارائه یک مدل کاربردی برای آمایش مراکز آموزش عالی: مطالعه موردی در استان یزد
کد مقاله : 1139-IGC-FULL (R2)
نویسندگان
سعید حسنی *1، میلاد بهامیریان2
1دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی
2استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی
چکیده مقاله
امروزه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشرفت کشور شناخته می‌شوند. از این رو توسعه این مراکز در رشته/گرایش‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی و هنر یکی از ضرورت‌های دستیابی به نیازهای علمی کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که توسعه ناهمگون و بعضاً بی ضابطه و صرفاً کمی این مراکز و رشته/گرایش‌های موجود نه تنها باعث عدم دستیابی به این اهداف می‌شود بلکه می‌تواند کشور را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد. در همین راستا عدم توجه به سیاست‌های آمایشی در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی سبب می‌شود تا عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی عمدتاً از فعالیت‌های صنعت و جامعه در مناطق مستقر فاصله گیرد و در نتیجه این مراکز نتوانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند. از این رو پایش و رصد اطلاعاتی از وضعیت موجود می‌تواند تا حد زیادی ضمن تعیین نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها و سیاست‌های موجود، بستر لازم به منظور ایجاد اصلاحات مورد نیاز را فراهم سازد. به این منظور در مقاله موجود سعی شده تا با تمرکز به وضعیت آمایش آموزش عالی در استان یزد به این دغدغه پاسخ مناسبی داده شود تا سیاست‌گذار بتواند با درک مناسبی از وضعیت اقلیمی به این مهم توجه کند. نتایج بررسی‌های انجام شده در این پژوهش نشان می‌دهد که توجه به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همجوار به همراه بازنگری در محتوای آموزشی از مهمترین عواملی است که باید در تدوین اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش عالی، آمایش، مدیریت منطقه‌ای، دانشگاه معین استان، استان یزد
وضعیت: پذیرفته شده