ارائه الگوی تحول در حکمرانی علوم پایه بر اساس اسناد بالادستی |
کد مقاله : 1272-IGC-FULL |
نویسندگان |
میثم داوری *1، فائزه کارآزما2 1دانشکده پیشرفت - دانشگاه علم و صنعت 2دانشگاه شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
علوم پایه یا علوم بنیادی زیربنای اصلی سایر دانشها محسوب میشود و به مثابه موتور محرکه و سرچشمه توسعه علم و فناوری و شتابدهنده سایر حوزههای دانش است. در حالیکه کشورهای توسعهیافته مرزهای علم را به کمک پیشرفتهای چشمگیر تحقیقاتی درنوردیدهاند، در کشور ما شاهد کاهش اقبال به علوم پایه هستیم. به رغم تأکیدات مقام معظم رهبری بر تحول و توسعه علوم پایه و همچنین توجه به علوم پایه و علوم بنیادی در اسناد بالادستی کشور اعم از نقشه جامع علمی و برنامههای توسعهای، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب مسیری طولانی در پیش رو داریم. در این پژوهش با روش تحلیل اسنادی، محورها و راهبردهای مهم و اساسی از منظر اسناد بالادستی، شامل فرمایشات رهبری و اسنادی همچون سیاستهای کلی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور ، استخراج و پس از اعتبار سنجی آن طی پنل خبرگانی، الگوی تحول در حکمرانی علوم پایه تدوین و ارائه شد. بر اساس چارچوب ارائه شده زنجیره شکلگیری درست حوزه علوم پایه و تحول در آن با هماهنگی و انسجام حلقهای آموزش، پژوهش و بازار کار علوم پایه شکل خواهد گرفت. هدایت نخبگان به علوم پایه، توسعه آزمایشگاهها، افزایش بودجه تحقیق و توسعه در علوم پایه و فعال نمودن بخش خصوصی و صنعت از جمله اقدامات مهمی است که در اسناد بالادستی در حلقههای مذکور لازم الاجرا میباشد. |
کلیدواژه ها |
علوم پایه، مرجعیت علمی، اسناد بالادستی |
وضعیت: پذیرفته شده |